For bedrifter som ønsker å nå ut til yngre målgrupper, kan det være utfordrende å vite hvilke kanaler som bør tas i bruk. Medievanene til barn og unge er – ikke så overraskende – ganske annerledes enn hva de er hos den mer voksne delen av befolkningen.
Ved å ta i bruk de rette kanalene, kan man imidlertid nå ut til de yngste på en effektiv og
målrettet måte.
Det finnes flust av sosiale medier og plattformer som benyttes av de yngste, og det er ikke
nødvendigvis så enkelt for bedrifter å vite hvor man bør fokusere markedsføringen.
Så, hvordan skal man egentlig nå ut til de yngste blant oss?
Kjenn målgruppen din
Bud nummer én når man jobber med markedsføring, er å gjøre seg kjent med målgruppen
sin. Hvor ferdes bedriftens potensielle kunder, hvilke medier benytter de seg av, og hvordan
kan du nå ut til dem?
Det hjelper for eksempel fint lite med en annonse i Dagbladet eller på Facebook, om
målgruppen din tilbringer tiden sin på sosiale medier-plattformer som TikTok.
Ifølge Kantar har den daglige bruken av Facebook falt dramatisk blant unge brukere i alderen
15 til 29 år de siste årene. Mens det sosiale mediet hadde en daglig dekningsgrad på 88 % i
denne aldersgruppen i 2017, var tilsvarende tall for 2020 på kun 57 %.
Brukervanene til de yngste endrer seg raskt, og det er derfor viktig å ha kjennskap til hvilke
plattformer som tas i bruk til enhver tid.
YouTube og TikTok peker seg ut
Mange bedrifter har tradisjonelt sett slitt med å nå ut til målgrupper i alderen 13 til 18 år.
Dette handler i stor grad om at markedsføringen ikke skjer gjennom kanalene gutter og
jenter i denne alderen benytter seg av til daglig.
Ifølge Kantar benyttes YouTube av 83 % av alle norske tenåringer i aldersgruppen 12-19 år,
mens 59 % benytter seg av TikTok på ukentlig basis. Det kan med andre ord vært lurt å satse
på markedsføring i disse kanalene om du skal nå ut til de yngste.
TikTok (tidligere musical.ly) er en applikasjon som på alvor tok verden med storm i 2020,
men selv i 2021 øker TikTok fortsatt i popularitet. Flere bedrifter har derfor valgt å satse på
plattformen, og flere har lykkes med å lage videoer som går «viralt».
Algoritmen til TikTok er ganske enkel å slå igjennom på, og budskapet kan derfor nå ut til
mange på kort tid. I Norge har blant annet politiet tatt i bruk TikTok, og nådd ut til flere unge
med nyttig informasjon – blant annet gjennom bruk av humor.
Engasjerende innhold og annonser
Enten bedriften din vil øke bevissthet rundt merkevaren, selge produkter eller nå ut med et
budskap, finnes det mange måter å gjøre dette på gjennom plattformene de yngste bruker.
Det gjelder bare å vite hva slags innhold som engasjerer målgruppen, og å benytte seg av
riktig medium.
Vi hjelper deg med å nå yngre målgrupper
I løpet av de siste årene har flere store bedrifter valgt å øke satsingen sin innenfor YouTube,
noe som ikke har vært så vanlig tradisjonelt sett. Det kan imidlertid være utfordrende å lage
innhold som engasjerer de yngste, enten det er innen idretten eller andre bransjer.
Dette er noe vi kan hjelpe deg med! Megapiksel kan vise til et eksempel på Lillestrøm
Sportsklubb sin YouTube-kanal, som er en kanal vi har bygget helt opp fra bunn. Siden 2019
har vi produsert flere YouTube-videoer som har slått veldig bra an blant de yngste.
Vi er unge selv, og har god forståelse for hva slags innhold ungdom og barn engasjerer seg i,
enten det er snakk om videoer til YouTube eller TikTok. Kontakt oss i dag, og la oss hjelpe
bedriften din med å nå den yngre garde!